Fotografi skapt av

Laget mellom 1945-01-01 og 1950-12-31

Signatur: ubb-kk-n-429-252

Eies av

Gledesvåren 1945 innledet også en kjærlighetssommer. Tallet på fødte i 1946 var hele 70.727 barn, det høyeste noen gang. De høye tallene skyldtes naturligvis at uvanlig mange kvinner i fødedyktig alder, hadde utsatt å få barn. Etterkrigstidas babyboom finner vi over hele Vest-Europa og USA. Men den var sterkere og varte lenger i Norge enn i de fleste andre land. Et lite antall kvinner som hadde ektemannen i utlandet fikk imidlertid et fullstendig uventet sjokk: Bigamiloven ble vedtatt enstemmig i London. Den innebar at nordmenn som var i utlandet under krigen kunne få innvilget skilsmisse fra en intetanende ektefelle og gifte seg på nytt.

Dette bildet er en del av utstillingen Frigjøringen

Dette bildet er knyttet til emnene Kvinne, Kvinner i arbeid, Barn i lek, Jente, Gutt, Barnehage, Leketøy

Samling

Nyere KK-samling