Vindusutstilling

Signatur: a0a68d49-6752-497c-8381-0e5eab340f0b

Brosing´s Bergen. Gustav Brosing (1908-1966) was a local historian, writer and journalist with a passion for Bergen. He collected thousands of written sources to the town´s history, as well as a large photographic archive, all of which is now in the Special Collections at the University Library of Bergen. Brosing was also a keen photographer of Bergen´s streets and buildings. His images document house wives on their way home with the day´s shopping, or kids engaged in crucial snowball battles. Through his photographs, we also see the town´s transformation from small wooden houses to the high-rises introduced in the 1950s building-boom.

Visste du at på 1850-tallet måtte herrene Lampe eller Kooter gi tillatelse før du kunne vaske hesten din på Lungegaardens Strand og Brygge? Eller at hvis du var øltørst kunne du besøke «et lidet Hus» i Ole Giemdals smug hvor konen Berthe Marie brygget «alleslags Øll og Ædike» i 1780? Slike opplysninger og anekdoter finner vi i det enestående «topografiske kartoteket» til journalisten og lokalhistorikeren Gustav Brosing (1908-1966). Brosing var bergensjournalist, bergenshistoriker og bergensentusiast, og ved hans død kom arkivene hans med av flere tusen skriftlige kilder bergensiana til Spesialsamlingene ved UB. I arkivet finnes også en stor mengde innsamlede bilder fra Bergen, samt en like stor samling fotografier tatt av Brosing selv. Gjennom flere tusen fotografier av byens smau og gater dokumenterte han livet i Bergen på 1950- og 1960-tallet. Her er husmødre på veg hjem med handlenettene sine og barn engasjert i viktige snøballslag; her er de gamle trehusene i Sandviken og de nye blokkene på Laksevåg. Gjennom Brosings fortellinger og fotografier fra Bergen ser vi byen slik den en gang var, og vi får hint om fremtiden som nærmet seg. Ta turen innom marcus.uib.no for å se mer av Brosings Bergen. Utstilt var også Brosingkort: "Tverrsmuget 5, Nordnes", "Puddefjorden, navnet", "Strandgaten 74, ubb-bros-kt-s-429" og "Starvhusgaten, gatenavnet, ubb-bros-kt-s-312".

Inneholder:

• Baneveien 22, Nøstegarveriet, s. -, Gustav Brosing;
  • Bødtkergaten rett mot Skutevikens tverrgate, s. -, Gustav Brosing;
  • Fæstergrenden, s. -, Gustav Brosing;
  • Hennebysmuget, s. -, Gustav Brosing;
  • Laksevåg, nybygg, s. -, Gustav Brosing;
  • Nordnesveien, s. -, Gustav Brosing;
  • Skottegaten/St.Hansstredet. Skottegatens kolonial., s. -, Gustav Brosing;
  • Sliberget - Nordnesgaten, s. -, Gustav Brosing;
  • ["Karensfryd" lyststed på Laksevåg.], s. -, Gustav Brosing;
  • [Damsgårdsalmenning 2 til venstre, til høyre Damsgårdsgaten 21.], s. -, Gustav Brosing;

• comments powered by Disqus