Fotografens oppdrag

•••
av Synnøve Marie Vik og Olaf Knarvik

Jørgen Grinde jobbet i avdelingen for foto og utstillinger ved FNs hovedkvarter i New York fra 1946 til 1973, og for det meste med mørkeromsarbeid og administrative oppgaver. Han dro på relativt få feltarbeid, men fra de reisene han foretok, produserte han et utstrakt visuelt materiale som dokumenterte flyktningenes levevilkår og liv.

Noe av det som er unikt med Jørgen Grindes fotosamling, er at den inneholder en nesten komplett samling kontaktkopier (642 stk.) fra oppdragene hans i Egypt, Gaza, Israel, Jordan, Libanon og Syria. Samlingen gir innblikk både i fotografens arbeid og oppdrag, arbeidet i FNs fotoavdeling samt FNs arbeid for palestinske flyktninger i regionen.

Kontaktkopiene var et viktig arbeidsredskap for fotografen. En kontaktkopi er en form for fotografisk bilde laget uten kamera, men hvor et eller flere negativer plasseres direkte på et fotopapir før dette blir belyst og fremkalt. Resultatet er en positiv og lett håndterlig versjon av negativene på papir, vanligvis med 12 eller 36 bilder på hvert ark. I fotoarbeid blir kontaktkopier som en lett lesbar oversikt over motivene brukt som et ekstra ledd mellom fremkallingen av filmrullen og kopieringen av enkeltbilder.

Ved å se flere kontaktkopier i sammenheng, får vi et inntrykk av arbeidsmetodene og praksisen til en humanitær fotograf. Gjennom kopiene kan vi se tidligere upubliserte bilder så vel som komplette serier av handlinger som gjengir Grindes reiser og bevegelser i og mellom leirene. Dokumentasjonen av plutselig oppståtte situasjoner og ulike valg av motiver gir oss et glimt av Grindes arbeidsmetode og dagsverk. Et kryss markerer bildene som FN endte med å benytte.

Kontaktkopiene gir oss et mer nyansert blikk på livet i flyktningeleirene og området rundt enn det de få utvalgte bildene som ble benyttet i FNs markedsføring og formidling klarer. Grindes mandat som en institusjonsfotograf og representant for FN, var å produsere objektiv og faktabasert informasjon fri for verdibasert propaganda. Samtidig ble disse bildene produsert i en tid da fotografi ble sett som et unikt verktøy for en type universell kommunikasjon som overskred kulturelle og språklige barrierer.

Under oppdragene var Grinde i kontinuerlig kontakt med FNs fotoavdeling i New York. Han sendte filmruller fra Midtøsten sammen med brev som inneholdt detaljert informasjon om hver enkelt filmrull. Han fikk også kontaktkopier og brev tilbake fra sine overordnede i fotoavdelingen. Disse inneholdt instruksjoner og råd, slik vi kan se i brevet skrevet av sjefen for Photographs and Exhibitions Service, David Ritchie. Dette vises her i utstillingen. I brevet får Grinde detaljerte instrukser om hva slags type fotografi han skal fremstille. Ritchie skriver blant annet at nærbilder og fargefotografi var viktig for å vise «(…) årsakene til at flyktningene trenger hjelp». Denne instruksjonen forteller oss om de sterke føringene Grinde ble pålagt når det gjaldt å produsere bilder som uttrykte det humanitære blikket. Men kanskje kan vi også lese instruksjonen som et behov for å få kontroll over en fotograf hvis blikk tidvis klart overskred rammene for bestillingen – blikket som så utover og forbi rammene. 

Barn foran to-etasjers bolighus. Klestørk henger foran bygget

Children looking at the photographer at work. Gouraud Camp in Baalbek. Lebanon, April-May 1959.

En kvinne med sjal over hodet får satt en sprøyte. Et kryss til venstre i bildet markerer at fotografen har valgt ut bildet fra en kontaktkopi.

Female patient receiving medical care in an UNRWA health clinic. A cross on the contact-sheet marks the image as selected by UN. Gaza Strip, April-May 1957.

Contact sheet showing a demonstration in Gaza City after UNEFs arrival. Gaza Strip, March 1957.

Contact sheet from an UNRWA school for girls. Gaza Strip, April-May 1957.

Contact sheet from an UNRWA Milk Distribution Centre. Gaza Strip, April-May 1957.

Contact sheet from Alliance Camp for Palestinian refugees. Syria, April-May 1959.

Contact sheet from an UNRWA school for girls. Gaza Strip, March-May 1957.

Contact sheet from an UNRWA health clinic. Gaza Strip, April-May 1957.

Contact sheet showing Palestinian refugees transporting sacks of flour from a ship onto the beach as part of UNRWA’s relief work. Gaza Strip, May 1957.

Contact sheet showing Palestinian refugees planting Eucalyptus trees to cultivate the sand dunes as part of an UNRWA program. Gaza Strip, May 1957.

Photographer Jørgen Grinde with an envelope sent by the UN Photographs and Exhibitions Service. Unknown place, 1957.