Nansen og bergenserne

Forsker ved Geofysisk institutt, UiB og Bjerknessenteret

Person

Fra Södertälje, sør for Stockholm i Sverige, i Bergen siden 2018

«Nå kommer vi til å ødelegge deres romantiske opplevelse av havet», sa en professor til Filippa og medstudentene hennes under et introduksjonskurs i fysisk oseanografi.

Hun hadde begynt å studere marinbiologi og siden tiårsalderen drømt om å jobbe med delfiner. I oseanografien oppdaget hun at biologiinteressen kunne kombineres med fysikk.

Nå utforsker hun om det er mulig å bruke en klimamodell til å varsle mengden planteplankton ved iskanten i Barentshavet, ikke fra dag til dag, men fra år til år. Sjøis skygger for lyset, og i år med lite is kommer våroppblomstringen tidligere. Det kan gi trøbbel for fiskene.

Resultatene hennes er foreløpig usikre, men tyder på at det kan være mulig å varsle dette fem år i forveien. Filippa seiler og dykker, og professorens spådom slo ikke til. Når hun er ved på havet, kobler hun bort alle ligninger og datamodeller. Havet er fremdeles gåtefullt.

Koblet til...