Nummer

Signatur: ubb-ms-1611-12-01

Eies av Manuskript- og librarsamlingen

Gå til enkeltside for nedlasting:

"Eidsvoll" ble startet på Fjellhaug skole i Oslo, av de to skoleelevene Gunnar Eikli og Håkon Nordhaug. Skolens rektor Enok Osnes ga dem tillatelse til å bruke skolens stensilmaskin. Avisproduksjonen ser ut til å ha startet før julen 1940, men da uten navn. "Eidsvoll" ble avisens navn fra februar 1941. Avisen utga også siste utgaven av avisen "Vi vil oss et land" etter at produsentene av denne avisen måtte rømme for tyskerne. Da Eikli og Nordhaug måtte flykte til Sverige ble avisproduksjonen overtatt av Hans Petter Nesvold, Bjørn Reiertsen og Anne Sofie Østtvedt. I tillegg kom bl.a. Joar Markali, Ola Lerstad og John Sannes med. I april 1942 ble Joar Markali arrestert og Nesvold måtte rømme. Tross dette utkom et par nummer til av avisen. Andre medarbeidere og samarbeidspartnere var Mikael Rørvik og Gudmund Harlem. Avisen hadde en omflakkende tilværelse. Etter en razzia på Fjellhaug skole ble avisproduksjonen flyttet hjem til Reinertsen for en periode. Høsten 1941 ble produksjonen flyttet til Skedsmo. I slutten av 1941 ble den igjen flyttet, og hadde tilholdssted forskjellige steder i Oslo. En rekke medarbeidere var innom avisen i løpet av den tiden den ble distribuert, og flere av dens medarbeidere deltok i andre former for illegal virksomhet. I tillegg til at Markali ble arrestert og sendt i tysk konsentrasjonsleir ble Reinertsen skutt og drept under en konfrontasjon med tyskerne. Avisens opplag varierte fra 2-300 og opp til ca. 800, og var i hele perioden stensilert.

Dette dokumentet er knyttet til emnene Illegale aviser, Motstandskamp

Er en del av

Krigstrykk: Norske illegale aviser

Denne samlingsenheten inneholder illegale aviser utgitt under ... se mer