«Verdens byer» og Scholeusstikket
Scholeustikket ble
opprinnelig trykket i det store verket «Civitates Orbis Terrarum» (Verdens
byer) som utkom mellom 1572 og 1617. UBs Spesialsamlinger har et komplett
eksemplar av dette verket. «Civitates» ble laget som et supplement til
verdens første atlas «Theatrum Orbis Terrarum», utgitt av Abraham Ortelius
i 1570. Ortelius fulgte og understøttet også arbeidet med «Civitates».
546
prospekter
«Civitates» inneholder 546 prospekter i fugleperspektiv og
kart av byer fra hele verden. I tillegg har forfatterne, som i senere
tiders reisehåndbøker, forsynt byene med en beskrivelse av beliggenhet og
viktigste handelsinteresser, samt en kort historie. Den tyske presten og
forleggeren Georg Braun (1541-1622) var utgiver av verket, og det var den
flamske illustratøren og grafikeren Frans Hogenberg (1535-1590) som sto
for de fleste av kobberstikkene. Dessuten bidro mer enn 100 andre
kunstnere og kartografer med ulike byprospekter.
En
religionsforfulgt tegner?
Stikket av Bergen ble utgitt i fjerde bind av
«Civitates» fra 1588. Det var Hieronimus Scholeus som tegnet og signerte
stikket av Bergen, og han signerte også bildet av Stockholm. Det er i dag
allmenn enighet om at han også laget stikkene av Helsingør og Ribe. Det
råder imidlertid usikkerhet omkring hvem Scholeus var, og han er derfor
tillagt både svensk, nederlandsk, dansk-flamsk og nord-tysk opprinnelse.
Mange har i tillegg ment at personen Scholeus samsvarer svært godt med
Ortelius’ nære venn, den religiøst forfulgte humanisten Jerome Scholiers
(-1624) fra Antwerpen. Scholiers reiste rundt i Europa med Ortelius i
1575, og skrev seg i noen sammenhenger som Hieronimus Scholeus.
Var
Scholeus i Bergen ?
Det har vært diskutert hvorvidt Scholeus selv noen
gang besøkte Bergen, blant annet på grunn av tegningsfeil og forskyvninger
i stikket som for eksempel den (fiktive) palisaden eller stokkegjerdet som
er tegnet inn på vestsiden av byen. Korrespondanse mellom den danske
stattholderen Henrik Rantzau i Schleswig-Holstein og kong Fredrik 2.
(1534-1588) i 1585 bekrefter dog at prospekttegneren faktisk var i byen.
Scholeus-eksperten
professor August Brinchmann d.y. har dessuten hevdet at Scholeus tegnet
byen fra minst sju forskjellige utsiktspunkter, og at prospektet ble
utarbeidet på grunnlag av disse etter at Scholeus hadde reist fra byen.
Brinchmann tidfestet videre bildet til våren 1581.
Hva bildet
forteller
Scholeusstikket er rikt utstyrt med ulike detaljer. Øverst
til venstre i bildet står dessuten en ramme som gir opplysninger om mange
av bygningene som gjengis. Bergenhus, som i 1581 ble regjert av lensherre
Hans Lindenov, dominerer i bildet. «Kastellet», som var påbygget under
lensherre Erik Rosenkrantz’ styre i 1560-årene, og siden fikk tilnavnet
«Rosenkrantz-tårnet» etter ham, gir Bergenhus utseende av et
renessanseslott.
Mange av Middelalderens kirkebygg på Bergenhus er
på Scholeus’ tid borte, men Mariakirken, Korskirken og Domkirken har sine
faste plasser i bybildet. Det finnes også andre kirkebygg i bryggesiden av
prospektet, nemlig den forfalne Nikolaikirken som her feilskrives St.
Hallvardskirken, og St. Martinskirken som muligens også skjuler St.
Hallvardskirken, alle disse er derimot forsvunnet i dag.
Bryggen
sentral
Bergen var på Scholus’ tid hanseatenes by. Derfor er Bryggen et
sentralt blikkfang i bildet, noe hansakoggene på Vågen er med å forsterke.
Bryggens kaianlegg med sine mange vippebommer forteller oss noe om hvordan
laste- og lossearbeidet var organisert. Rett bak skipet som ligger til kai
ved Bryggen, er tyskernes rådhus merket av, men lite synlig, hvilke av
tyskernes to tidlige rådstuer som er tegnet inn er dog noe usikkert.
Uansett var byens rådhusfunksjoner flyttet ut av tyskernes kjerneområde
etter at et nytt bygg ble reist i Vågsbunnen i 1558.
En annen
morsom detalj ser vi på de skogløse høydene over byen til høyre i bildet.
Her har byens vevere lagt ut tekstilene sine til bleking på fjellsiden.
Sodoma
og Gomorras søster
Absalon Pederssøn Beyers kjente ord: «Væ dig
Bergen du fule Sodomæ og Gomorrhæ søster», må ses i sammenheng med at
hanseatene, alle menn, hadde ekteskapsforbud. Dette kan forklare at det
bak Bryggen, i Øvregaten og gatene nærmere Sverresborg, var et stort
antall skjenkesteder hvor øl og brennevin ble omsatt for en billig penge.
Her lå også nærmere 30 bordeller. Det store antallet unge menn og et høyt
alkoholkonsum kan også forklare hvorfor byen ble regnet for å være svært
voldelig på slutten av 1500-tallet, med ca. fem drap i året på 1560-tallet.
Håndverkerne
i Vågsbunnen
De fleste av byens håndverkere holdt til i den tett
bebygde Vågsbunnen. I slutten av 1550-årene fikk de tyske håndverkerne som
hadde dominert dette området i århundrer beskjed av lensherre Christoffer
Valkendorff om å forlate Bergen eller å innordne seg de lokale lovene.
Mange valgte det siste, og utenlandske håndverkere var derfor fremdeles et
viktig innslag i Vågsbunnen. Dermed forble håndverket og
laugsorganiseringen som skulle sikre faglig kvalitet på arbeidet, fortsatt
påvirket av tyske tradisjoner.
Sauene på taket
Scholeus
var på mange måter svært nøyaktig når det gjaldt å gjengi detaljer,
deriblant på vestsiden av byen. I 1500-talls dokumenter finner vi for
eksempel henvisninger til «Hauger» eller små kjøkkenhager i Bergen, og
disse er gjengitt i denne delen av byen. En annen morsom detalj her er de
mange sauene eller geitene som beiter på byens hustak. Beitende dyr i byen
var et vanlig trekk i tidligmoderne byer, og selv så sent som ut på
1750-tallet klages det over hvordan husdyrene ødelegger Domkirkegården.
Byens
ansikt gjennom 200 år
Scholeusstikket skulle bli Bergens
offisielle ansikt utad i flere hundre år. Årsaken til dette var at de
opprinnelige trykkplatene ble gjenbrukt i ulike utgaver av «Civitates». I
1653 ble kobberplaten med Bergen også solgt videre til en kartforlegger i
Amsterdam, og i 1657 ble stikket brukt i enda et nytt bokverk. Den enkle
renessanserammen med «Bergen» ble nå «retusjert» og erstattet med en
barokk-kartusj med påskriften «Berga Noorwegia». Skipene på Vågen ble
samtidig endret fra hansakogger til mer moderne hollandske fløytskip.
I
1700 brukes igjen kobberplaten med det originale bergensmotivet i et nytt
bokverk. Det er nå den kjente kartforleggeren Frederick de Witt fra
Amsterdam som bruker trykkplaten, og igjen er skipene endret. Han har i
tillegg også føyet på sitt eget navn: «F. de Wit excudit Amstelodami.»
Etter dette forsvinner de opprinnelige platene, sannsynligvis var de nå
utslitte og ble smeltet om.
Stikk inspirerte av Scholeus
Parallelt
med utgivelser fra de originale kobberplatene ble det også laget andre
stikk av Bergen, stikk inspirert av Scholeustrykket. Det første av disse,
i alle fall som vi kjenner til i dag, kom ut i 1600. Deretter kom det ut
en jevn strøm med stikk av ulike kvaliteter blant annet i 1616, 1623,
1641, 1676, 1683, 1720, 1782 og i 1794. En av de siste, men etter denne
forfatterens mening vakreste av disse kopiene, kom så sent som på
1820-tallet, og var ført i hånden av byens egen store tegnemester J. F. L.
Dreier.
Dette bildet er en del av utstillingen Tre skatter fra Spesialsamlingene
{{cite web |url=https://marcus.uib.no/instance/map/ubb-librar-f-0017 |title=Scholeusstikket |author=Avdeling for spesialsamlinger |accessdate=Sun Jan 19, 2025 |publisher=University of Bergen Library}}