Clement Gundersen

Klokker og lærer i Kautokeino frå 1828-1871. Ifølge Sophus Tromholt var han den eldste mannen i Kautokeino-distriktet i 1882-83. I boka «Kautokeinoslekter» skrev Adolf Steen om Gundersen at «[han] ble en av de mest fremstående personligheter som har levd i Kautokeino […og en] som av sine samtidige fikk det beste skussmål. Hans heltemodige opptreden under urolighetene i 1852 førte hans navn utover hele landet […han] bodde i Ávži [og … ] var leder for flokken derfra som kom de overfalne til unnsetning. For sin innsats fikk han 100 kroner av den norske stat, og kong Oskar I gav ham borgerdådsmedaljen i sølv».