Album

Album skapt av

Laget mellom 1937-01-01 og 1941-12-31


Signatur: ubb-bs-fol-02301




Gå til enkeltside for nedlasting:

Fotoalbumet kommer med et notat skrevet av gavegiver Professor Sigrid Lien ved Institutt for lingvistiske, estetiske og litterære studier på Universitetet i Bergen: « Rundt 2013 fikk jeg i gave en samling eldre fotografialbum fra Jorunn Brækhus, som da arbeidet i administrasjonen ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske og studier – der jeg også har min arbeidsplass.  Brækhus, som på sin side hadde kjøpt albumene på et loppemarked, håpet at de kunne komme til nytte i forskning og undervisning. Slik har de også vært brukt: Studentene har fått studere dem som del av undervisningen i fotohistorie, og jeg har dessuten tatt utgangspunkt i historien om disse albumene i innledningen til et temanummer om familiefotografi i Kunst og Kultur vol.104, utg.1, 2021. https://doi.org/10.18261/issn.1504-3029-2021-01-01 Ved hjelp av digitalarkivet og påskriftene under bildene kan det slås fast at albumene tilhørte Thora Thomsen (1905-1978). Thora var datter av Torolf Konradi Holberg Thomsen (f. 1876, Bergen) og Alvilde Kristine Thomsen f. Mikkelsen (f. 1878 Laksevåg). Hun hadde også en to år yngre bror, Jacob Johannes Thomsen. (f.1907). I folketellingen for 1910 framgår det at Thoras far var dampskipsmaskinist. Thora forble ugift. Albumene hun etterlot seg er av den typen som var svært utbredt i mellomkrigstiden. De er utført i sort papp, i et avlangt, liggende format – og utstyrt med beskyttende «spindelvevspapir» mellom arkene. De reflekterer suksessivt livet til denne unge kvinnen som vokste opp på Laksevåg i Bergen i de første tiår av 1900-tallet. Under hvert enkelt fotografi er det skrevet små bildetekster – noen humoristiske, andre i dypt alvor. Enkelte steder er det også limt inn små avisutklipp av forskjellige slag. Samlet sett framstår albumene som et rørende selvportrett, som forteller om smått og stort i den unge kvinnens liv fra 1920-tallet og fram mot gjenreisningen etter krigen. Albumets fotografier er i hovedsak amatør-snapshot, med motiver fra sangkorøvelser, søndagsskoleutflukter, påsketurer på fjellet, sommeropphold på landet, og ikke minst hverdagslivet i den nye, hvitmalte villaen på Laksevåg. Dette hjemmet med det tidstypiske tilnavnet Valhalla, var tydeligvis familiens store stolthet. De foreviget også, med like stor stolthet, familiefarens lystbåt og bil. Albumets eier tilhørte åpenbart et sosialt sjikt med penger og sosial trygghet. Men albumet rommer også dokumentasjoner av ødeleggelsene villaen og det øvrige nærmiljøet ble utsatt for i forbindelse med det britiske bombeangrepet på Laksevåg i 1944. Bombingen, som var rettet mot en tysk ubåtbunker, traff i stedet den sivile bebyggelsen. De mange omkomne omfattet også 61 barn ved Holen skole, noe som bevitnes på en albumside med fotografier av kister stående på rad i Laksevåg kirke. I albumet er det også fotografier som peker i retning av at familien i den hvite villaen, uvisst på hvilken måte, hadde tilknytting til barnehjemmet Morgensol som også lå i nabolaget. Denne institusjonen ble senere gjort til gjenstand for offentlig gransking på grunnlag av en rekke mørke overgrepshistorier. Den unge kvinnens album reflekterer slik ikke bare de mange «små» begivenhetene som vanlige menneskers liv består av. Albumsidene tydeliggjør også hvordan «den store historien» og de vanskelige fortellingene griper inn i den personlige, visuelle biografien. Da jeg tok Digitalarkivets brukerforum til hjelp for å finne fram til ytterligere informasjon om albumet og dets eier, tok etter hvert flere etterkommere av Thomsen-familien kontakt. De uttrykte interesse for albumene. Derfor har jeg nå valgt å overlate dem til Billedsamlingen ved Universitetsbiblioteket i Bergen. De har ressurser og kompetanse til å ivareta og gjøre denne typen historisk fotografisk materiale tilgjengelig både for Thora Thomsens familie og et bredere fotohistorisk interessert publikum.» (Sigrid Lien, Bergen 18.07.2023)

Tilleggsdetaljer om akkurat dette albumet: Første halvdel av albumet er tatt mellom 1937-1938, men følger ikke kronologisk rekkefølge hele veien. Bildene i siste halvdel av albumet kommer uten tekst, mange av disse er reprofotografier, hovedsakelig fra 1940, fra resultatene av bombingen av drivstofftankene på Florvåg 11. mai og flyangrepet på Nordnes 15. juni 1940. Disse er iblandet private bilder, blant annet fra familiens hus Valhalla (på…), både av huset som også har blitt skadet, og i retning sentrum og Nordnes, med røyk som stiger opp. Turer til fots, med bil og med båt går igjen også i dette albumet, til Gravdalsvannet, Tokagjelet nært Norheimsund, Gullbotn Hotel nært Trengereid, Steindalsfossen, og til Breivik på Askøy. Tilsynelatende har hun også vært i Tyskland for et bryllup, og hennes tante Margith viser seg igjen fra oppholdet sitt i USA. Personer som nevnes er: hennes foreldre, Turid, henne selv, May Andersen, Witti, Karl Mikalsen, Lena Mikalsen, Kirsti Tufte, Eli Karin Mikalsen og Lars Vikör med frue. Ellers finner vi Fyksesund bru en måned før åpningen, interiør av Laksevåg kirke etter restaurerningen, og folk samlet i marsj ved Torgallmenningen, samt bilder av W. M. Tonnings Enkes forretning i Strandgaten 21-23 (Björnegården).

Dette dokumentet handler om Interiør, Kirke, Brannruiner, Gruppeportrett, Sommer, Friluftsliv, Sykkel, Robåt, Fritidsbåt, Fottur, Båt, Barnevogn, Begravelse, Katt, Butikk, Handelshøyskole

Avbildet:

Alvilde Kristine Thomsen
(1978-09-03 -    )

Torolf Konradi Holberg Thomsen
(1876-09-08 -    )

Samling

BS-samlingen

BS-samlingen inneholder mange av fotografiene som var opprinne... se mer

comments powered by Disqus